Selecteer een pagina

Blogs

In mijn blogs komen uiteenlopende onderwerpen aan bod met één centraal thema namelijk relatiemanagement met ouders rondom de zwemlessen. Ik deel mijn ervaringen en geef tips voor docenten en zwemlesteams.

Lange wachtlijst? Tijd voor wachtlijstmanagement!

Vorige week heeft het tv-programma Kassa een item uitgezonden over de wachtlijsten voor zwemles. Zij hebben met een landelijke steekproef onder zwemlesaanbieders gekeken naar de gemiddelde duur van de wachtlijst voor zwemles. Uit deze steekproef...

Lees meer

Wat we kunnen leren van de skischool

Ik ben gezegend met drie kinderen die skileraar zijn en dat ik jaarlijks een bezoek aan hen mag brengen op hun werkplek. Telkens valt me dan op met welke gedrevenheid het skischoolteam werkt om hun doelen te bereiken: tevreden ouders met blije...

Lees meer

Het rollenspel met zwemlesouders

De recente publicatie van het onderzoeksverslag van het Mulier Instituut kàn je niet zijn ontgaan. De resultaten liegen er niet om. Ik denk dat er nog veel winst te boeken is in het delen van onze kennis met de ouders van de kinderen die zwemles...

Lees meer

Leren als een kameleon of als een vlinder?

In de branche en ons vak als zwemonderwijzer kunnen we gelukkig regelmatig leren en ontwikkelen. Met het privatiseren van de zwemlessen is er veel veranderd. We hebben er taken bijgekregen, werkvormen zijn aangepast, thematiek rondom de zwemles...

Lees meer

Hebben jullie al een docentenvolgsysteem?

Iedere zwemlesaanbieder heeft wel een leerlingvolgsysteem. Ik ben inmiddels heel veel varianten tegengekomen, maar uiteindelijk hebben ze allemaal als doel bij te houden wat de kinderen al kunnen in een bepaalde fase van de leerlijn en wat ze nog...

Lees meer

Ode aan onze teamleiders

Vorig jaar las ik een artikel van Ben Tiggelaar waarin hij organisaties oproept te investeren in de kwaliteit van teamleiderschap. Volgens hem wordt deze rol al jaren verwaarloosd, terwijl het juist hèt verschil maakt als het gaat over uitval,...

Lees meer

Goede administratieve hygiëne: zo doe je dat

Het leerlingvolgsysteem is wat mij betreft een essentieel onderdeel van het contact met ouders. Voorwaarde is dan wel dat je het efficiënt invult. Als het goed wordt bijgehouden, haal je er als docent veel informatie uit voor de lessen. Maar is het...

Lees meer

‘Vindt mijn moeder dat ook goed juf?’

Brent mag nog niet afzwemmen voor zijn C-diploma. Zijn moeder is erg boos, “nu heb ik een heel verdrietig jongetje”.  Hij is zeker verdrietig, doet ook wekelijks enorm zijn best. Wat moeder ook steeds voor de les roept en wat helemaal niet...

Lees meer

Hulp vragen levert veel meer op

Recent heb ik een collega docente om hulp gevraagd. Eerst voelde ik de neiging om het uit te stellen,  ‘nog even zelf proberen’ dacht ik terwijl ik dat natuurlijk al had gedaan. Waarom is hulp vragen soms zo moeilijk? Mijn collega wilde meteen...

Lees meer

Ben jij ambassadeur van jullie zwemleswerkplan?

Iedere zwemlesaanbieder heeft een ‘zwemleswerkplan’. Er staat in beschreven wat de visie is van de werkgever op zwemles en hoe de lessen in de praktijk zijn georganiseerd. Docenten die ergens nieuw in dienst komen, krijgen dat plan ook uitgereikt....

Lees meer

Zo maak je kijkles leuker én waardevoller

Gelukkig mogen ouders weer aanwezig zijn op de zwemzaal aanwezig en dus is er ook weer kijkles. Ik word daar altijd vrolijk van want dan zie ik de ouders mèt hun kinderen. De interactie tussen ouders en hun kinderen vind ik boeiend, het geeft mij...

Lees meer

Help! De badmeester verzuipt…

Laatst kreeg ik de nieuwsbrief van mijn favoriete zwembad. Het ging maar over één ding: door een tekort aan docenten zijn ze genoodzaakt de programmering grondig te herzien. Het komt erop neer dat er voorlopig geen aqualessen worden gegeven in de...

Lees meer

Eerlijk advies(ie)?

Laatst kwam een moeder bij mij omdat zij overweegt om een ABC pakket te kopen. Wij zijn aanbevolen door haar buurvrouw die erg tevreden is, maar zij heeft nog een paar vragen. Ze wil weten wanneer ouders weer de hele les op de zwemzaal mogen zijn,...

Lees meer

Hoe zorg je voor waardevolle communicatie?

Doseren Het afgelopen jaar was ook op het gebied van communicatie een uitdaging. Een belangrijk onderdeel van communiceren is de hoeveelheid informatie die je in één keer tot je krijgt. De kluwen van mededelingen over alle maatregelen de afgelopen...

Lees meer

Informeren is een kunst

Je stopt veel tijd in het bijhouden van je leerlingvolgsysteem, maar merkt dat ouders er niet naar kijken. Bij aanvang van de zwemlessen worden ouders met een prachtige folder en informatieavond uitgebreid geïnformeerd, maar toch krijg je in de...

Lees meer

Heb vertrouwen en durf los te laten

Als ik ouders spreek in baden waar ze niet bij de lessen mogen kijken, ervaar ik twijfel bij hen over of het wel veilig is om nu naar zwemles te gaan. Laatst had ik een moeder aan de telefoon die letterlijk zegt dat ze het ‘nu niet veilig vindt...

Lees meer

Zo houd je jouw zwemouders betrokken in coronatijd

Nu de zomervakantie in het hele land voorbij is, probeert iedereen in de branche weer een ritme te vinden met de zwemlessen. Maar door de coronamaatregelen valt dat niet mee. In de zwembaden gelden aparte route’s voor het brengen en ophalen van de...

Lees meer

Welkom! Wij zijn blij dat je er bent

Gelukkig stoppen al veel zwembaden energie in het welkom heten van nieuwe leskinderen. Vergeet daarbij dan vooral niet de ouders die je er ‘gratis’ bijkrijgt. Ouders spelen namelijk een belangrijke rol in het succes van het zwemlestraject. We...

Lees meer