Blogs

In mijn blogs komen uiteenlopende onderwerpen aan bod met één centraal thema namelijk relatiemanagement met ouders rondom de zwemlessen. Ik deel mijn ervaringen en geef tips voor docenten en zwemlesteams.
Goede administratieve hygiëne: zo doe je dat

Goede administratieve hygiëne: zo doe je dat

Het leerlingvolgsysteem is wat mij betreft een essentieel onderdeel van het contact met ouders. Voorwaarde is dan wel dat je het efficiënt invult. Als het goed wordt bijgehouden, haal je er als docent veel informatie uit voor de lessen. Maar is het...

Lees meer
‘Vindt mijn moeder dat ook goed juf?’

‘Vindt mijn moeder dat ook goed juf?’

Brent mag nog niet afzwemmen voor zijn C-diploma. Zijn moeder is erg boos, “nu heb ik een heel verdrietig jongetje”.  Hij is zeker verdrietig, doet ook wekelijks enorm zijn best. Wat moeder ook steeds voor de les roept en wat helemaal niet hoeft...

Lees meer
Hulp vragen levert veel meer op

Hulp vragen levert veel meer op

Recent heb ik een collega docente om hulp gevraagd. Eerst voelde ik de neiging om het uit te stellen,  ‘nog even zelf proberen’ dacht ik terwijl ik dat natuurlijk al had gedaan. Waarom is hulp vragen soms zo moeilijk? Mijn collega wilde meteen...

Lees meer
Leren als een kameleon of als een vlinder?

Leren als een kameleon of als een vlinder?

In de branche en ons vak als zwemonderwijzer kunnen we gelukkig regelmatig leren en ontwikkelen. Met het privatiseren van de zwemlessen is er veel veranderd. We hebben er taken bijgekregen, werkvormen zijn aangepast, thematiek rondom de zwemles...

Lees meer
Ben jij ambassadeur van jullie zwemleswerkplan?

Ben jij ambassadeur van jullie zwemleswerkplan?

Iedere zwemlesaanbieder heeft een ‘zwemleswerkplan’. Er staat in beschreven wat de visie is van de werkgever op zwemles en hoe de lessen in de praktijk zijn georganiseerd. Docenten die ergens nieuw in dienst komen, krijgen dat plan ook uitgereikt....

Lees meer
Zo maak je kijkles leuker én waardevoller

Zo maak je kijkles leuker én waardevoller

Gelukkig mogen ouders weer aanwezig zijn op de zwemzaal aanwezig en dus is er ook weer kijkles. Ik word daar altijd vrolijk van want dan zie ik de ouders mèt hun kinderen. De interactie tussen ouders en hun kinderen vind ik boeiend, het geeft mij...

Lees meer
Help! De badmeester verzuipt…

Help! De badmeester verzuipt…

Laatst kreeg ik de nieuwsbrief van mijn favoriete zwembad. Het ging maar over één ding: door een tekort aan docenten zijn ze genoodzaakt de programmering grondig te herzien. Het komt erop neer dat er voorlopig geen aqualessen worden gegeven in de...

Lees meer
Eerlijk advies(ie)?

Eerlijk advies(ie)?

Laatst kwam een moeder bij mij omdat zij overweegt om een ABC pakket te kopen. Wij zijn aanbevolen door haar buurvrouw die erg tevreden is, maar zij heeft nog een paar vragen. Ze wil weten wanneer ouders weer de hele les op de zwemzaal mogen zijn,...

Lees meer
Hoe zorg je voor waardevolle communicatie?

Hoe zorg je voor waardevolle communicatie?

Doseren Het afgelopen jaar was ook op het gebied van communicatie een uitdaging. Een belangrijk onderdeel van communiceren is de hoeveelheid informatie die je in één keer tot je krijgt. De kluwen van mededelingen over alle maatregelen de afgelopen...

Lees meer
Informeren is een kunst

Informeren is een kunst

Je stopt veel tijd in het bijhouden van je leerlingvolgsysteem, maar merkt dat ouders er niet naar kijken. Bij aanvang van de zwemlessen worden ouders met een prachtige folder en informatieavond uitgebreid geïnformeerd, maar toch krijg je in de...

Lees meer
Heb vertrouwen en durf los te laten

Heb vertrouwen en durf los te laten

Als ik ouders spreek in baden waar ze niet bij de lessen mogen kijken, ervaar ik twijfel bij hen over of het wel veilig is om nu naar zwemles te gaan. Laatst had ik een moeder aan de telefoon die letterlijk zegt dat ze het ‘nu niet veilig vindt...

Lees meer
Zo houd je jouw zwemouders betrokken in coronatijd

Zo houd je jouw zwemouders betrokken in coronatijd

Nu de zomervakantie in het hele land voorbij is, probeert iedereen in de branche weer een ritme te vinden met de zwemlessen. Maar door de coronamaatregelen valt dat niet mee. In de zwembaden gelden aparte route’s voor het brengen en ophalen van de...

Lees meer
Welkom! Wij zijn blij dat je er bent

Welkom! Wij zijn blij dat je er bent

Gelukkig stoppen al veel zwembaden energie in het welkom heten van nieuwe leskinderen. Vergeet daarbij dan vooral niet de ouders die je er ‘gratis’ bijkrijgt. Ouders spelen namelijk een belangrijke rol in het succes van het zwemlestraject. We...

Lees meer
Zoals verwacht loopt alles anders

Zoals verwacht loopt alles anders

In februari heb ik ‘Zoals verwacht loopt alles anders’ van Berthold Gunster gelezen. Problemen die we ervaren, ontstaan volgens hem als de feitelijke werkelijkheid niet overeenkomt met onze verwachtingen. Iedereen heeft onbewust verwachtingen over...

Lees meer
De waarde van (zwem)les

De waarde van (zwem)les

In het AD las ik over een onderzoek naar zelfoverschatting op de piste. Het blijkt dat zo’n 95% van de Nederlandse mannen en 61% van de Nederlandse vrouwen zichzelf enorm overschat. Je moet immers niet alleen ‘naar beneden komen’. Ook...

Lees meer
Zo zorg je voor tevreden kinderen en ouders

Zo zorg je voor tevreden kinderen en ouders

Als iemand presteert wat men verwacht, is iedereen tevreden. Dit geldt ook voor zwemles. Als een kind vordert zoals verwacht, heb je tevreden kinderen én ouders. En dat is natuurlijk wat wij willen. Tevreden ouders en kinderen zijn ambassadeurs...

Lees meer
Kijkles: yes! of stress?

Kijkles: yes! of stress?

Het valt mij op dat veel collega’s niet blij worden van de kijklessen. De meeste lesgevers kunnen niet precies uitleggen wat ze er zo vervelend aan vinden. Ze zijn gewoon altijd blij dat die week weer voorbij is en men weer ‘gewoon’ kan gaan...

Lees meer
“de kracht van klagende ouders”

“de kracht van klagende ouders”

Op vakantie las ik het boek ‘De kracht van klagende ouders’, geschreven door Ivo Mijland. Hierin stelt hij dat klagende ouders iets willen, zij zoeken naar verbetering en wensen verandering. Wat ze niet door hebben, is dat klagen zelden leidt tot...

Lees meer
Leren zwemmen “als een paadje in de jungle”.

Leren zwemmen “als een paadje in de jungle”.

Tijdens een lange autorit luister ik naar de radio. Het onderwerp is hoe ons brein werkt als we aan het leren zijn. Super interessant! Vanuit mijn vak als lesgever en mijn passie voor leren zwemmen luister ik aandachtig. Wat gebeurt er in je brein...

Lees meer