Selecteer een pagina

Over mij

Vanaf jonge leeftijd ben ik dol op zwemmen. Ik heb mijn hele jeugd wedstrijd gezwommen en waterpolo gespeeld. Tijdens mijn studie aan de Hoge Hotelschool en daarna mijn werk voor Heineken heeft sport en zwemmen even op een laag pitje gestaan. 20 Jaar geleden toen mijn kinderen zwemles hadden begon mijn “chloorhart” weer te kloppen en heb ik het roer omgegooid, mijn hart gevolgd en de opleiding tot allround zwemonderwijzer gevolgd. Hierover heb ik een leuke blog geschreven (zie blogs). Het is een geweldig gevoel om hobby te combineren met werk. 

Tegenwoordig zwem ik wekelijks een aantal kilometers om fit te blijven en mijn hoofd leeg te maken.

Kinderen leren zwemmen en het contact met hun ouders goed houden is mijn passie.

Kernwaarden

Mijn kernwaarden vertegenwoordigen wat ik belangrijk vind in mijn werk. Waar ik aan vasthoud in mijn werkwijze en op terug wil kunnen vallen bij vraagstukken. Wat ik graag wil dat opdrachtgevers over mij onthouden.

  • Professioneel; een breed begrip maar voor mij staat het voor betrouwbaar, voorbereid zijn, naar de beste oplossing zoeken voor de hulpvraag van mijn opdrachtgever.
  • Betrokken; ik ben oprecht geïnteresseerd in wat deelnemers bezig houdt. Wil graag luisteren en weten wat er speelt in de teams.
  • Specialist; Ik heb een duidelijke keus gemaakt voor alles rondom de zwemles. Vanuit alle drie bedrijfonderdelen staat zwemles altijd centraal in mijn werk en opdrachten.
  • Origineel; geen standaard trajecten. Niet “van de plank getrokken” en voor alle teams hetzelfde. Iedere training is maatwerk. Ik ben opgeleid als trainer bij Brain Bakery. Hun tagline is “no more boring learning” en daar hou ik mij aan!
  • Humor; ik gebruik graag humor in mijn werk. Het brengt lucht en ik ben ervan overtuigd dat het helpt bij reflecteren. Als we lekker veel lachen in een training gaat leren vaak vanzelf.

Mijn visie op zwemles

Alle kinderen in Nederland verdienen het om te kunnen leren zwemmen en te genieten in en om het water. Tevreden ouders, blije kinderen en ontspannen-goed opgeleide docenten is daarvoor een vereiste. Ik ben ervan overtuigd dat je het zwemlestraject echt samen met ouders tot een succes maakt. Het zou fantastisch zijn als alle kinderen het hele lestraject altijd afmaken, dus allemaal worden opgeleid naar zwemveiligheid. Op een leuke manier, die motiveert om door te zetten als het even tegenzit of moeilijk is en waarin er tussen zwemlesaanbieder en ouders open, transparant en positief contact is. Ongeacht de diplomalijn of route die de zwemlesaanbieder volgt. Dus geen gedoe meer over doorzwemmen voor B of C of welk volgend diploma ook. Allemaal zwemles totdat je zwemveilig en vaardig genoeg bent.

En na afloop van dat traject lekker blijven zwemmen zodat je de vaardigheden niet verleert en in de zomer ook kan genieten in buitenwater en de gevaren leert kennen van de zee.

Onze rol als onderwijzer verandert

Behalve zwemles geven hebben we tegenwoordig veel meer taken als docent. We moeten verstand hebben van pedagogiek en over goede contactuele vaardigheden beschikken. Een kei zijn in administratie, zeer besluitvaardig zijn en veel vakkennis hebben.

Lees meer

De meeste kinderen zijn piepjong als ze op zwemles komen. Ze gaan net naar school en zitten in een zeer intensieve fase van hun leventje met veel spannende veranderingen. Leren zwemmen kost tijd en geduld en dat hebben niet alle ouders. Dat het een leerproces is met vallen en opstaan en hun kind dat soms heel moeilijk vindt, daar hebben ouders niet altijd begrip voor. Relatiemanagement is dus ook belangrijk. In veel baden worden de kinderen individueel doorgeschoven als ze zover zijn dus we moeten besluitvaardig kunnen handelen. We houden het leerlingvolgsysteem bij als service naar de ouders en er is regelmatig kijkles. Velen van ons onderhouden zelf contact met de ouders via de telefoon, mail of persoonlijk. Dat vraagt van ons veel vaardigheden en competenties.

Vriendelijk en gastvrij zijn tegen ouders valt niet altijd mee

Ouders zijn tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met ons werk. Bij ieder leskind krijgen we ook te maken met hun ouders of verzorgers. De ouders van tegenwoordig zijn mondig en assertief. Ze stellen veel en vaak vragen en verwachten van ons altijd een antwoord. 

Lees meer

Ze willen graag dat hun kind zo snel mogelijk leert zwemmen want zwemles is vaak gedoe, lees; warm, plakkerig en vochtig.  Regelmatig speelt ook het financiële deel een grote rol terwijl ouders dat natuurlijk niet graag laten merken. Dat leren zwemmen een tijd duurt lijken ze snel te zijn vergeten. Er zitten periodes in het traject dat kinderen geen vorderingen lijken te maken en de lesgroepen zitten propvol. Ouders vragen zich af of hun kind voldoende gezien wordt en de docent is lastig bereikbaar als ze vragen hebben.  Ouders kunnen je behoorlijk onder druk zetten. Dat is best lastig. Wat kan je wel en niet zeggen, wanneer heb je contact en hoe geef je tactisch feedback op de prestaties van het kind.

Het contact met ouders goed vormgeven is lastig. Het maakt ons soms onzeker terwijl we prima lesgevers zijn met heel veel ervaring. Als dan het contact met ouders stroef verloopt voelen we ons niet vaardig.

Tijdens mijn horeca opleiding en jarenlange ervaring in de gastvrijheidsbranche en commerciële functies in het bedrijfsleven heb ik veel kennis verzameld die ik graag deel met collega zwemonderwijzers. Omdat ik ook nog actief ben als zwemdocent kan ik mij goed inleven in het spanningsveld op de werkvloer gedurende de zwemlessen.

Het belang van zwemveilig worden en blijven zwemmen

Gedurende het lestraject spelen ouders een enorm belangrijke rol in de motivatie van de kinderen, dus hen goed informeren over de waarde van zwemveiligheid en blijven zwemmen na het behalen van de verschillende diploma’s is essentieel.

Lees meer

Zwemles is tegenwoordig vaak een commercieel product dat voor zwembaden veel geld oplevert. Tegelijkertijd willen we graag dat alle kinderen met plezier naar de les komen en het traject helemaal afmaken want dan zijn ze pas echt zwemveilig. Lekker veel samen oefenen helpt enorm en na het afronden van het traject is regelmatig blijven zwemmen belangrijk om de vaardigheden niet te verleren. Veel zwembaden organiseren evenementen voor kinderen zodat ze vaak en veel kunnen komen zwemmen. Breng die ook na het behalen van de diploma’s onder de aandacht van ouders.

De kracht van herhalen van informatie

Regelmatig bepaalde informatie herhalen helpt enorm in het sturen van de verwachtingen van ouders. Als je op de juiste momenten informatie herhaalt en waarde toevoegt kunnen ouders het beter onthouden. Dat voorkomt teleurstelling en draagt bij aan een goede sfeer.

Lees meer

Ouders kiezen vaak een zwembad in de buurt en een dag die hen goed uitkomt. Helaas verdiepen ze zich niet altijd goed in de methode die een aanbieder hanteert. Daardoor ontstaat op een later moment mogelijk miscommunicatie. De werkelijkheid en de verwachtingen van ouders komen niet overeen en dat doet de sfeer geen goed. Het is dus van groot belang dat zwemlesaanbieders transparant zijn over hun visie op zwemles en het systeem dat wordt gevolgd. Hoe wordt er les gegeven en waarom op die manier? Wat mogen ouders verwachten en wat wordt er van ouders verwacht? 

 “Ouders verwachten wonderen van ons en hebben weinig geduld. Ze zijn klant, die we tevreden willen houden, maar slaan anderzijds ook wel eens door in hun betrokkenheid.”

Opleiding en werkervaring

Tijdens mijn opleiding aan de Hoge Hotelschool heb ik veel in de horeca gewerkt. Na mijn afstuderen was ik 13 jaar bij Heineken werkzaam in de buitendienst. In die periode heb ik geleerd met alle typen mensen om te gaan en succesvol te communiceren in een zakelijke omgeving. Dat was zeer uitdagend; zorgen voor tevreden klanten op een rendabele manier is een hele klus. Hier zie ik veel overeenkomsten met het tegenwoordige product zwemles.

20 Jaar geleden werd ik allround zwemonderwijzer. Het was mijn bedoeling dat als hobby te doen, in de jaren dat mijn kinderen klein waren. Later heb ik ook de opleiding als leidinggevende in het zwembad gevolgd. Tegenwoordig ben ik als  stagebegeleider en examinator betrokken bij verschillende opleidingstrajecten van nieuwe docenten.

Bij Brain Bakery ben ik opgeleid tot trainer en via DISC Factor officieel DISC gecertificeerd. Ik geef nog steeds wekelijks zwemles. Ik ben er trots op en blij mee dat ik vaak van teams hoor dat ze merken dat ik een collega ben. Dat ik weet wat er speelt op de werkvloer en met welke uitdagingen zij dagelijks moeten dealen. Mijn kennis en ervaring zet ik graag zo breed mogelijk in om teams te helpen en begeleiden in hun leerproces. 

 

Vraag jij je ook regelmatig af wat het beste moment is om ouders te informeren over doorlessen voor het B en C diploma?