Selecteer een pagina

30 Jaar geleden zat ik op de Hotelschool en wilde maar 1 ding; dat was bij Heineken werken in de buitendienst. Ondernemers adviseren in hun bedrijfsvoering. Tijdens mijn MBO opleiding veranderde Heineken de functie eisen en moest ik HBO gaan doen. Dus dat deed ik. Telkens met dat ene doel voor ogen. Terwijl ik op de Hoge hotelschool zat en veel werkte in de horeca, ervaring was namelijk ook een belangrijke eis, ontdekte ik dat er een lastige “beer op de weg” stond in de functie eisen. Namelijk liever geen vrouwen……het was een “mannenbaan”.

Ik zal niet verder uitweiden maar het is me gelukt! Na mijn studie aangenomen bij Heineken! Waarom? Omdat ik de moed had om te gaan voor iets wat niet vanzelfsprekend was. Omdat men voelde dat mijn motivatie uit mijn hart kwam. Ik wilde het ècht.

10 jaar later waren mijn kinderen klein en gingen ze op zwemles. Ik zat erbij te kijken en er bekroop mij een kriebelend gevoel. Wat was dit gaaf! Werken met kinderen, grenzen verleggen, een belangrijke bijdrage leveren aan de opvoeding van kinderen. Zwemles is bijna cultureel erfgoed in ons land, en als onderwijzer mag je daaraan bijdragen.

Ik werkte in die tijd in een 4 daagse commerciële baan en had drie kleine kinderen. Dat schuurde; ik was niet altijd bij hen wanneer ik graag wilde en die baan had ik omdat…..En weer heb ik de moed gehad om mijn hart te volgen. Ik heb mijn lease auto ingeleverd, met mijn laptop en telefoon van de zaak en ben de opleiding tot allround zwemonderwijzer gaan volgen. HET WAS GEWELDIG!!

Na 6 jaar in het zwembad begon het te borrelen. Ik merkte dat veel collega’s het contact met ouders en het steeds commerciëler worden van de lessen best een lastige klus vonden. Klanttevredenheid….hoe dan? Communicatie met ouders…. Spannend! Dat ging mij goed af en ik haalde energie uit tevreden bezoekers en blije ouders en kinderen. Ik heb toen een training gemaakt “communicatie in het zwembad”. Daar wilde ik andere onderwijzers mee helpen…. Maar ik was te vroeg. De branche was nog niet zover om specialisten voor dit soort onderwerpen in te huren. Geduld was nodig.

4 jaar later, ik werk inmiddels weer in het bedrijfsleven, houdt de baan die ik heb op. Ik ben na mijn vertrek bij het zwembad altijd blijven invallen. Ik kan het niet laten, vind het te leuk. Mijn hart ligt bij de kinderen en alles wat heeft te maken met leren zwemmen. Geweldig!

Ik merk dat communicatie, gastvrijheid en klanttevredenheid steeds belangrijker worden in de branche. Privatisering is aan de orde van de dag en voor veel exploitaties van levensbelang. Zwemmen en zwemles is mijn passie en relatiemanagement en klanttevredenheid is waar ik gelukkig van word. En weer vind ik de moed om mijn hart te volgen

Het is soms moeilijk om je hart te volgen en de moed te hebben te zeggen waar je goed in bent. Maar kijk waar het mij in het verleden heeft gebracht. Ik wil dit graag, het zit in mijn hart en ik vind de moed om te starten.

Het is super spannend en ik heb er zin in! Ik ben begonnen!!